Працюємо над звуками


Автоматизація звуків
Звуки – основний будівельний матеріал людської мови, і тільки при їх чіткій, точній передачі мова може бути зрозуміла правильно, а значить служити засобом спілкування.
Останнім часом проблеми корекції мовлення набувають особливої актуальності. Кількість дітей зі стійкими поліморфними порушеннями звуковимови постійно зростає. При важких мовних порушеннях етап автоматизації затягується, дитині довго не вдається правильно вимовляти поставлений звук в складах і словах, не кажучи вже про фрази. Багаторазове повторення одного і того ж мовного матеріалу стомлює дитини.         
Справа ускладнюється ще й тим, що для деяких звуків мовний матеріал дуже обмежений (наприклад, [р], [р'], [й], [щ] та ін).  Якщо ж дитина «застрягла» на автоматизації ізольованого звуку, то про різноманітність прийомів і говорити не доводиться. У неї втрачається інтерес до занять, зникає бажання відвідувати кабінет логопеда.
Автоматизація звуків – самий важкий і тривалий етап. На етапі автоматизації головна мета – домогтися правильної вимови поставленого звуку у всіх формах мови: в складах, словах, реченнях і у вільній мови і легше, доступніше все це відбувається в грі, в ігрових вправах – провідному виді
діяльності учнів початкової школи.
Оскільки процес автоматизації звуків мовлення у дітей протікає досить складно, необхідно всіма можливими засобами полегшити дітям роботу по введенню нового звуку. Як зробити заняття по автоматизації звуків цікавими, різноманітними і в той же час продуктивними для дитини? Ми часто задаємо собі питання. Адже хочеться захопити дитину, здивувати її, викликати позитивні емоції, а не просто сухо промовляти матеріал.
З цим нам  чудово допоможе  впоратися гра, оскільки в ній діти охоче, легко і швидко, часто непомітно для себе, засвоюють правильну вимову звуків, що поза грою знадобилося б набагато більше часу і сил. Гра – одна з форм практичного мислення, діяльність, що носить пізнавальний характер. Така легкість утворення мовленнєвих рефлексів у грі обумовлюється емоційністю дитини. Тому ігри повинні займати велике місце при автоматизації звуків, яка вимагає безліч повторень, що стомлює дітей і набридає їм. Щоб уникнути цього ігри повинні бути різноманітними. В одні з них грає з дитиною логопед, в інші – вчитель, треті – батьки.
На етапі автоматизації звуків особливу увагу батьків слід звертати на необхідність постійного контролю над поставленими звуками, так як тонус артикуляційної мускулатури все ще ослаблений, і "зламати" старий мовний стереотип буває дуже важко.

Ігрові вправи по етапах автоматизації звуку.
Етап закріплення звуку в ізольованому звучанні:
- ігрові завдання у вигляді звуконаслідувань (добірка «Шипілочки», «Свистілочки», «Гуділочки», «Ричалочки»).
- «Звукові доріжки» - дитина веде пальчиком по лінії і тривало вимовляє  звук.
Етап автоматизації звуку в складах:
Промовляння складів з яким-небудь рухом:
- «Складові доріжки» - дитина промовляє склади, проводячи пальчиком по лініях або наживаючи пальчиком на малюнку;
- з рухом пальців рук («Замок», «Пальчики вітаються», «Пальчики прощаються», «Кулачок», «Рукавички», «Пальчики крокують», «Кулак – долоня – ребро»);
- з малюванням ламаних ліній і спіралей;
- з розкладанням паличок;
- з малюванням пальцем візерунків у крупі;
- з рухом рук, ніг («Повтори, як я», «Будуємо дім», «Раз - крок, два – поступ», «Управляємо літаком», «Ми шофери», «Музиканти», «Долоньки», «Боксери», «Жонглери»).
• Промовляння складів від імені якогось героя або предмета, в назві яких міститься  звук.
• Промовляння складів з різною інтонацією і мімікою («Гномики розмовляють», «Хлопці з нашого двору», «Лісові жителі», «Спів птахів», «Розмова інопланетян»).
• Промовляння складів з відстукуванням ритму («Молоточки», «Телеграфісти»).
• Промовляння складів зі зміною ритмічного малюнка («Осінній букет», «Збір фруктів», «Порахуй звірят»).
Етап автоматизації звуку в словах:
- «Кнопочки» - дитина промовляє слова, натиснувши пальчиком на «кнопочку» (намальоване коло, квадрат, зірочку і т. д.);
- «Лабіринт» - дитина промовляє назви картинок, рухаючись по лабіринту;
- «Сто ходів» - промовляючи назви картинок, діти змагаються один з одним – хто швидше дійде до фінішу;
- «Прогулянка» - дитина промовляє мовний матеріал, пересуваючись по доріжці від одного предмета до іншого;
- «Стрілочки» - дитина промовляє назви картинок, рухаючись по стрілках певного кольору;
- «Гармошка» - дитина називає картинки, зображені на складеною гармошці;
- «Доміно» - діти змагаються один з одним у кого залишиться найменше карток, знаходячи на них парні картинки;
- «Намиста» - на мотузочку нанизуються намистинки-картинки з певним звуком;
- «Що тут заховано?» - дитина називає картинки, які накладені один на одного;
- «Підбери одяг» - підбір картинок, на яких зображено одяг, з певним звуком;
- «Звукова доріжка» - дитина рухається по доріжці з картинками, зупиняючись на зображенні з певним звуком;
- «Пірамідка» - промовляння мовленнєвого матеріалу, нанизуючи кільця на стержень пірамідки;
- «Рахунки» - вимовити слово стільки разів, скільки кісточок відкладено на рахунках;
- «Дзвіночок»- промовляння мовленнєвого матеріалу зі  звуком. Логопед оцінює правильно вимову дзвоном дзвіночка;
- «Камінці» - викладання камінчиків з одночасним промовлянням мовного матеріалу;
- «Пісочний годинник» - дитина промовляє мовний матеріал, поки тече пісок у годиннику;
- «Чарівний клубочок» - дитина намотує нитку на котушку, промовляючи мовленнєвий матеріал;
- «Доріжка», «Візерунки» - діти викладають палички з одночасним проголошенням слів;
- «Знайди і назви» - знайти на картинці назви предметів з певним звуком;
- «Кубик» - вимовити слово стільки разів або придумати слова з певним звуком, яке число випало на кубику.
Етап автоматизації звуку в реченні:
- «Подружи слова» - скласти речення з заданими словами (картинками);
- «Плутанина» - скласти речення з переплутаних слів;
- «Виправ дорослого» - дитина виправляє неправильне вимова звуку в реченні;
- «Так буває чи ні?» - виправити смислове оболонку пропозиції;
- «Добавлянки» - нарощування предметного ряду;
- «Запитай – відповідай» - поставити питання до будь-якому слову пропозиції;
- «Чарівний клубок» - складання поширеного пропозиції;
- «Доповни речення» - доповнити речення відсутньою словом;
- «Четвертий зайвий» - складання складнопідрядних речень;
- «Вірю – не вірю» - складання складнопідрядних речень;
Етап автоматизації звуку в зв'язному мовленні:
• Заучування чистомовок, скоромовок, віршів з використанням мнемодоріжок.
• Заучування віршів з допомогою рухів.
• Переказ з допомогою мнемодоріжок.
• Переказ від імені героя розповіді.



Вимовляємо звук [Р]
Правильна вимова звука [Р]:         
- губки і зуби напіввідкриті або в положенні наступного голосного;
- язик широкий, набуває форми чашечки;
- кінчик язика вібрує біля верхніх альвеол;
- бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
- голосові зв’язки вібрують.
Матеріал для закріплення вимови звука [Р]
Промов склади кілька разів (перед дзеркалом)
РА-РА-РА  РА-РИ-РУ-РО
РУ-РУ-РУ  РА-РЕ-РА-РО  
РИ-РИ-РИ  РО-РИ-РЕ-РИ
РО-РО-РО  РИ-РУ-РО-РА  
Промов слова, які починаються звуком [Р]:
Раб, рабиня, рагу, рада, раджа, радист, радитися, радіація, радіо, радісний, радість, радіус, радощі, райдуга, раз, рай, район, райський, рак, ракета, раковина,  ранковий, рамка, рамазан, рамено, рампа, рана, ранг, раненько, ранок, ранець, ранити, раніше, ранком, ранній, ранчо, раптом, раса, ратиця, ратуша, рать, раунд, рафінад, раціон,  рація, рахівник, рахувати, рахівниця, рахунок.

Рубанок, рубати, рубець, рубка, рубіж, руда, рудник, руїна, рука, рукав, рукавиця, рукопис, рукоятка,  рукомийник, румба, рум’яний, руно, русий, рута-м’ята, рух, рухати, румун, ручка, ручний, рушати, рушити, рушник,  рушій, рушниця.

Робити, робітник, робот, робота, ровесник, рогатий, рогатка, рогоза, родина, родинний, родитися, родич, рожа, рожевий, роза, розбити, розбіг, розвага, розетка, розвести, розвиток, розвідати, розгорнути, розвідка, розвіяти, роздати, роздолля, розмай, роззути, розквіт, розкидати, розкіш, розмова, романс, розшук, розум, розуміти, рознести,  розпис, розписка, розсуд, розчинити, рокіт, рокита, роман, романтика, романс, ромб, ром, рот, ромашка, росомаха, рости, рота.

Риба, ривок, ридати, рижий, рижик, ризикнути, рикати, рикша, римувати, ринг, ринок, ринути, рипіти, ринва, рис, рисак, риска,  рисунок, рись, рити, ритм, ритміка, риф, рихтувати, рицина, ричання, риття..
Реактив, реагувати, реакція, ребус, реванш,  ревізія, ревіти, ревматизм, ревінь, ревнивий, регата, регіт, реготати, редакція, редиска, редька, режим, резеда, резина, резон, резюме, рейд, рейка, рейс, рейтинг, ремез, ремінь, ремінець, ремісник, ремонт, ренет, рента, репутація, реп’ях,  речовина, ремонтувати, рентген, репнути, рецензія, рецепт, речення, решітка, решето, решта.
В середині слова:
Баран, бандура, барабан, батарея, береза, береговий, безпорадний, березень, борона, борозна, боротися, бурий, бурити, вареники, вересень, випередити, взірець, визбирати, винагорода, марево, вираз, виривати, горох, горобець, вперед, вівторок, ворухнути, ворона, доречно, дерево, гаразд, зараз, зворот, заручення, жирафа, жмурити, жайворонок, заборона, зачаровувати, запорука, корова, коричневий, короткий, короп, звірити, зсередини, користь, кукурудза, кенгуру, кури,  маскарад, Марина, мерехтіти, морозиво, мурувати, м’ясорубка, огірок, заробити, заварити, товариш, щирий, церемонія, широчінь, широта, широко, карий, карась, шарудіти, чотириста, чотирикутник, черепиця, черешня, череп, черепаха, черемха, череда, черевики, чарувати, хворий, хмурий, хоровод, хмара, хороший, фабрика, уберегти, ударити, табурет, тварина, тверезий, сковорода, терези, творити, терен, тура, туризм, семеро, сваритися, середина, сережки, середовище, сержант, сировина, сироп, сирота, смерека, соромити, сорочка, сорока, смородина, піраміда, спиратися, сторона, суперечка, набирати, нагорода, перевезти, нарада, ярий, наречена, панорама, парубок, парус, парашут, перець, перукар, перина, перечниця, перехід, пара, порося.
В обернених складах:
Абажур, артист, богатир, бунтар, буквар, бір, витвір, екскаватор, вівчар, відбір, сир, гумор, гарбуз, добір, двірник, екватор, елеватор, ефір, урна, загар, інвентар, кобзар, яр, комір, комісар, конвеєр, командир, кухар, катер, комар, казкар, картуз, карниз, качур, курчата, курка, куртка, марка, майстер, морква, морж,  мухомор, янтар, янтарний, ящірка, щур, санітар, сарна,  самовар, семінар, серветка, сервіз, сервант, снігур,  стовбур, снайпер, сурма, скирта, сірники, набір, надвечір, намір, наперекір, нерпа, арифметика, арешт, армія, опір, орбіта, орган, організм, орден, папір, пар, паркан, парта, партія, пасажир, помідор, перстень, персик, підбір, торт, турнік, шофер, шарф, шкарпетки, цукор, цвіркун, фартух, чарка, чорногуз, чорниця, чорний, хор, ящірка, радіатор.
Зі збігом приголосних:
Драбина, дражнити, драма, драматичний, драти, дратися, дрова, дрохва, дратувати, дрижати, дружинник, кадри, ковдра, мандрувати, мудрець, мудрий, абсурд, авангард, акорд, пудра, видра, відраза, відро, одружений, надрукувати, відродження, адрес, ядро, щедрий, тундра, надра, одружити, подруга.

Травень, травма, травмувати, трагедія, традиція, трамвай, транзит, траншея, трапитися, тратити, трактор, трава, троянда, трикутник, труба, треба, тремтіти, трепет, ртуть, штрих, штраф, шторм, хитрувати, хвіртка, цитрина, цитрусовий, хутро, утрапити, оберт, утримати, театр, сантиметр, ситро, сорт, спирт, старт, страхіття, строк, стримувати, стригти, трофей, стрижень, строчити, стругати, струмінь, струна, стрункий, стримувати, натрапити, отримати, обтрусити, отруєння, отрута, оштрафувати, патрон, петрушка, потроху, потреба.

Кравчиня, крайній, крамниця, крапати, кран, крапка, краса, українець, парк, криниця, крити, краяти, якраз, критик, крихітний, крикнути, крутий, кровний, кровообіг, кругом, кружок, кропива, крейда, крона, викрити, викроїти, закрити, закрутити, зокрема, яскравий, укрити, скроня, скрута, укривати, укриття, самокритика, скрип, скрипіти, скромний, окраїна, окремий.

Грабіж, грабувати, гравій, градус, грамота, граната, граніт, грак, графин, графік, гребінка, гребінь, гребти, грубість, грудка, грудень, грива, гриб, гребінець, загримувати, гримаса, грозити, група, груша, грань, вигравати, епіграма, заграва, загребти, загроза, зграя, зігріти, іграшка, конгрес, гра, агроном, автограф, безграмотний, топограф, негр, графіка.

Бравий, брак, брама, братання, братися, брехливий, брехня, бригада, бронхіт, бридкий, бризкати, бризки, бритва, брошка, брова, бронза, броня, брухт, брунька, брусниця, добрий добриво, добро, доброта, зібрати, зображати, абрикос, цебро, набрати, обривати.

Прут, праска, пружний, пружина, прудкий, прутик, прояснити, проявити, прояв, процес, прохід, прохати, просо, пробка, прохання, запровадити, запросити, каприз газопровід, щоправда, безправний, протяг, простуда, простота, просто, простий, просо, просити, прокат, проза, проект, продаж, провід, провина, проба, причіп, причина, прибій, премія, праця, правий, справді, справжній, сприймати, спроба, сприяти, напроти, напруга, напружений, нафтопровід.

Фрукти, фрикадельки, хризантема, цифра, скрипка, скриня.
Повтори речення.

Рома спіймав рибу. З ринви тече дощова вода. Рись – спритна хижа тварина. Рижики ростуть у бору. Рисак переміг у перегонах. Рис росте у воді. Рая одягає рожеву шапку. Робітник іде на роботу дуже рано. Роман ремонтує розетку. Рита малює рожевий ромб. Мама  прасує рушник. Роза одягає рукавицю. Рута-м’ята дуже духмяна. Поруч з рукомийником висить рушник. Роман їв морозиво. Смородина росте на кущі. Петро вдягнув нову сорочку. Огірки ростуть на городі. Рибак спіймав сріблястого коропа. Сергій збирає марки. Артист співає арію з опери «Кармен». Сарна живе у горах. Гарбуз виріс на городі. Нерпа живе у морі. У нерпи багато жиру під шкірою. Нерпа харчується рибою. Чайний красивий сервіз стоїть у серванті. Марина купує перстень з червоним каменем. Я витираю ножі паперовою серветкою. Віра бере з корзини червонобокий персик.

Промов чистомовки. Чітко вимовляй звук [Р].
РА-РА-РА – висока гора.
РУ-РУ-РУ – розпочнемо ми гру. 
РЕ-РЕ-РЕ – широке в нас море.
РА-РА-РА – Ромі спати вже пора. 
РЕ-РЕ-РЕ – Рита книжку бере.
РИ-РИ-РИ – книжку ти бери.  
РА-РА-РА – ми бачили тигра.
РА-РА-РА – гарна в нас гра.  
РА-РА-РА – на дереві кора.
РО-РО-РО – я знайшов перо.
ОРЕ-ОРЕ-ОРЕ – їдемо на море.
РИ-РИ-РИ – їдемо з гори.
РА-РА-РА – в школу діточкам пора.
РО-РО-РО – у Роми відро.
АР-АР-АР – ми читаємо буквар.
ОР-ОР-ОР – хліб везуть на елеватор.
АР-АР-АР – загудів комар.  
ОР-ОР-ОР – росте мухомор.
АРА-АРА – ми перша пара.  
АРА-АРА – ось іде Тамара.
АРКА-АРКА – в мене є марка. 
ІРКА- ІРКА – там висока гірка.

Складові доріжки для закріплення правильної вимови звуків.
Одна із проблем, яка зустрічається в логопедичній роботі – це тривалий період автоматизації поставлених звуків. Без цікавої наочності цей одноманітний, монотонний процес закріплення  забирає багато часу , дуже швидко втомлює дитину.
Завдання логопеда полягає у тому, щоб зацікавити малюка нестандартними ігровими прийомами. В зв’язку з цим  пропоную вашій увазі логопедичну  гру «Звукові доріжки», яка дуже подобається моїм вихованцям. Завдяки цим  завданням процес автоматизації звуків стане більш ефективним і цікавим.
Призначення тренажера: автоматизація звуків [С], [З], [Ш], [Ж], [Р], [Л] у різних позиціях, розвиток зорової уваги та пам’яті, розширення словникового запасу,  створення позитивного настрою під час заняття.

 










1 коментар: